Nya nationella riktlinjer för barn-och ungdoms diabetes

Svenska riktlinjer för Barn- och ungdomsdiabetes har tidigare publicerats vid fyra tillfällen (1982, 1987, 1996 och 2008). Barnläkarföreningens delförening för endokrinologi och diabetes beslutade hösten 2015 att de nationella riktlinjerna skulle uppdaterats eftersom stora förändringar har skett sedan senaste vårdprogrammet publicerades.

Denna gång kommer riktlinjerna baseras på och utgå ifrån ISPAD guidelines. Till varje kapitel av ISPAD guidelines skrivs en kommentar som ska sätta de internationella riktlinjerna i ett svenskt perspektiv. Två – tre författare har tillsammans skrivit kommentaren till respektive kapitel i ISPAD guidelines. Totalt har 44 olika författare har varit engagerade. Förslagen har sedan granskats av en referensgrupp.

Vid sektionens vårmöte 13/5 kommer tre avsnitt att diskuteras: Hypoglykemi, Glykemisk kontroll och makrovaskulära komplikationer.

De svenska kommentarerna finns nu tillgänglig på sektionens hemsida där det även finns möjlighet att lämna skriftliga kommentarer. Vi ser gärna att hela diabetesteamet engageras i diskussionen och att ni skriver era synpunkter på hemsidan före vårmötet den 13/5

Länkar till dokumenten:

2016-05-03 av
2016-05-13 13:58

forum Kommentarer

• Det nya lägre HbA1c-målet tror vi kommer att fungera bra att använda då man tydligt kompletterar det med kommentaren om att det inte får uppnås tills priset av varken allvarliga eller frekventa mindre allvarliga hypoglykemier.
    Vi har jobbat med målglukosvärde 4-6 mmol/L, men tror att 4-7 före respektive 4-8 efter måltid kommer att fungera minst lika bra att ha som mål.
    Mål för glukosstabilitet och spridning (SD) arbetar vi redan mkt med och tycker att det är bra att det lyfts fram. Tydligt mål för medelglukosvärde är ett mycket värdefullt komplement, inte minst då det är enkelt för familjerna att följa hemma utan att behöva ladda ur pumpar eller mätare. Bra om vi eftersträvar samma mål nationellt och även internationellt.
    Vi välkomnar målvärde och behandlingsrekommendation för blodfetter.
    Under de år vi förskrev Glucagon till alla med T1D byggde vi upp en erfarenhet/känsla där vår bedömning var att kostnaden inte stod i proportion till nyttan (sprutorna användes inte och vi kan inte erinra oss några fall där vi saknade att Glucagon fanns och kunde användas i hemmet). Vi har därför förskrivit det till dem som bott/vistats så att avståndet till ambulans varit stort. Om riktlinjerna blir att det ska förskrivas till samtliga, så anpassar vi oss efter det men bedömer då att vi behöver ha en tydlig återkommande undervisning till familjerna så att en praktisk vana finns att iordningställa och administrera Glucagon.
    Diabetesteamet, Barn- och ungdomsmedicin Dalarna, Falu lasarett

Anders Fritzberg